Jingiel (Dżingiel)

Jingiel /dżingiel (z ang. jingle – dzwonienie, jak w świątecznych jingle bells) to krótki utwór dźwiękowy, urywek innego, znanego utworu muzycznego lub samodzielna aranżacja. Przez to, że jest krótki, łatwo wpadający w ucho i często powtarzany (jako przerywnik pomiędzy innymi utworami) może zbudować skojarzenia ze związanym z nim produktem.

Ale czy dzwonienie świątecznymi dzwoneczkami może mieć coś wspólnego z grami wideo? No bo z radiem czy telewizją ok (zapowiedź spotu reklamowego lub reklama stacji), ale z grami?

Otóż ma i owszem. Za dżingla można śmiało uznać te parę skojarzonych ze sobą dźwięków, które stanowią część warstwy dźwiękowej gry stanowiąc jej charakterystyczny, rozpoznawalny element (czasem motyw przewodni) pojawiający się w określonych momentach, np. przy zaliczeniu przez gracza danego jej etapu (levelu) lub zakończeniu (game over).

Zważywszy na uwarunkowania autorskoprawne korzystniej jest stworzyć samemu (zamówić dżingiel) niż używać skrótu z czyjegoś utworu. Te pierwsze rozwiązanie jest oczywiście bezpieczniejsze i daje z założenia więcej swobody (brak ograniczeń pól eksploatacji w umowie licencji). A przecież, jak dżingielek wpadnie w ucho, zwł. jak towarzyszył kolejnym (daj Boże) odsłonom gry, to i na dzwonek na komórkach by się nadał …

Przykłady takich, już sentymentalnych, jingli można posłuchać tu: http://www.gamesradar.com/gamings-greatest-victory-jingles/